Piękno klasyki #1 - Renault Alpine A110

W zeszłym tygodniu kolekcja powiększyła się o dwa francuskie modele. Pierwszy z nich to niewątpliwie klasyk — produkowane w latach 1963-1974 Renault Alpine A110 1800. Tym samochodem załoga Jean-Claude Andruet / „Biche” wygrała 42. edycję rajdu Monte Carlo w 1973 r. Samochód miał wyjątkowo piękną i agresywną jak na tamte czasy stylistykę. Był niski, miał szerokie błotniki i małą kabinę. Osadzone na ramie ze stalowych rurek nadwozie Alpine wykonane zostało z włókna szklanego. W połączeniu z niewielkimi wymiarami pozwoliło osiągnąć masę zaledwie 600 kg.
W zeszłym tygodniu kolekcja powiększyła się o dwa francuskie modele. Pierwszy z nich to niewątpliwie klasyk — produkowane w latach 1963-1974 Renault Alpine A110 1800. Tym samochodem załoga Jean-Claude Andruet (wpis w Bazie Kierowców) / „Biche” wygrała 42. edycję rajdu Monte Carlo w 1973 r. Samochód miał wyjątkowo piękną i agresywną jak na tamte czasy stylistykę. Był niski, miał szerokie błotniki i małą kabinę...
IXO RAC013 Alpine Renault A110, Rallye Monte-Carlo 1973
IXO RAC013 Alpine Renault A110, Rallye Monte-Carlo 1973
Osadzone na ramie ze stalowych rurek nadwozie Alpine wykonane zostało z włókna szklanego. W połączeniu z niewielkimi wymiarami pozwoliło osiągnąć masę zaledwie 600 kg. Właśnie lekkość tego klasyka w dużej mierze przyczyniła się do jego osiągnięć. Podczas otwierającego mistrzostwa '73 rajdu Monte-Carlo A110 zajęły 3 pierwsze miejsca, a w całym sezonie kierowcy Renault stanęli sześć razy na najwyższym stopniu podium, zdobywając tytuł Mistrza Świata Producentów dla francuskiego teamu.
Alpine A110 podczas otwierającego sezon rajdu Monte-Carlo, źródło
źródło
Alpine A110 powstało w oparciu o popularnego, 4-drzwiowego sedana - Renault 8, który pozornie nie nadawał się na bazę dla wozu sportowego. Jak widać na załączonym zdjęciu samochód został niemal całkowicie zmieniony. Z rodzinnego auta został zaledwie silnik i układ przeniesienia napędu. Kiedy A110 ujrzało światło dzienne, szybko okazało się, że jest to jeden z najlepszych wozów sportowych swoich czasów.
Pewnie będę się powtarzał, ale ten samochód jest piękny. Te obłości, niska linia... Po prostu cud. Od czasu zauważenia go w często wspominanej przeze mnie grze V-Rally 2 został jedną z moich ulubionych rajdówek, zaraz po Imprezie i Quattro. Kiedy tylko zacząłem kolekcję, model Alpine A110 od razu pojawił się na liście must-have. Po przeszukaniu Internetu doszedłem do wniosku, że miniatury z gazetowych serii odpadają. Rozpoczęły się poszukiwania wydań gablotkowych i z nieba spadł mi użytkownik daro84 z forum motoshowminiatura.pl, od którego odkupiłem model IXO RAC013 w okazjonalnej cenie.
Miniatura wykonana przez IXO prezentuje się bardzo dobrze. Świetnie odwzorowano charakterystyczne kształty i pokryto je pięknym, metalicznym lakierem. Zadbano o sporą ilość szczegółów, takich jak lampy z nierzucającymi się w oczy mocowanianiami, dodatkowe oświetlenie, wielobarwne reflektory z tyłu, chromowane zderzaki, czy wloty powietrza na tyle samochodu. Klimatu dodają dobrej jakości kalkomanie, które umieszczono na miniaturze bardzo starannie. Na pochwałę zasługuje też wnętrze modelu. Zgodnie z oryginałem jest czarne, ale widać odpowiednie kształty foteli i zadbano nawet o takie szczegóły, jak chromowana gałka zmiany biegów. Z czystym sumieniem mogę polecić tą miniaturę.
Na koniec zostawiam nowiutkie zdjęcia, zrobione u Szymona z Muzeum 1:43. Mam nadzieję, że zarówno model, jak i fotki podobają się Wam równie mocno, co mi. Pozdrawiam!
IXO RAC013 Alpine Renault A110 Rallye Monte Carlo 1973
IXO RAC013 Alpine Renault A110 Rallye Monte Carlo 1973
IXO RAC013 Alpine Renault A110 Rallye Monte Carlo 1973
IXO RAC013 Alpine Renault A110 Rallye Monte Carlo 1973
IXO RAC013 Alpine Renault A110 Rallye Monte Carlo 1973
IXO RAC013 Alpine Renault A110 Rallye Monte Carlo 1973
IXO RAC013 Alpine Renault A110 Rallye Monte Carlo 1973
IXO RAC013 Alpine Renault A110 Rallye Monte Carlo 1973
IXO RAC013 Alpine Renault A110 Rallye Monte Carlo 1973
IXO RAC013 Alpine Renault A110 Rallye Monte Carlo 1973

5 komentarzy:

  1. Witaj,

    Bardzo fajne te A110, naprawdę efektowny wóz. Sam planuję nabyć do kolekcji "drogową" wersję ;)

    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do mnie.

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  2. Hermoso A110 Damián, gran miniatura de Ixo; tengo el más sencillo de coleccionable:
    http://juanhracingteam.blogspot.com.ar/2011/12/039-alpine-renault-a110.html
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
  3. Thank you! After seeing your Altaya model I need to say that's better to find the IXO, than buying Altaya's version ;)

    Thanks for visiting. Best regards, HitFan :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj Damian, chciałem napisać jakiś sensowny komentarz ale w tytule wpisu idealnie ująłeś wszystko o można powiedzieć o tym samochodzie. Tak więc podpiszę się tylko pod Twoim stwierdzeniem że to "Piękno klasyki".

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Autor bloga: D. Sz. "HitFan". Zdjęcia z rajdów znaleziono w Internecie. Prawa należą do ich twórców. Obsługiwane przez usługę Blogger.