Jak na ironię... #2

Lancia Delta S4. Surowa konstrukcja prosto z Włoch. Przy jej projektowaniu plan był prosty: zastąpić odchodzącą na emeryturę tylnonapędową 037 Rally oraz zagrać na nosie dominującemu Peugeotowi. Czy to mogło się udać? Biorąc pod uwagę to, co inżynierowie zrobili pod maską — jak najbardziej tak. Tego małego, ważącego niecałą tonę (960 kg) hatchbacka napędzała jednostka o pojemności 1,8 litra, którą doładowano zarówno mechanicznie (sprężarką Volumex), jak i turbo (firmy KKK). Efekt? Brutalne 560 koni mechanicznych rwących samochód od 0 do 100 km/h w niecałe dwie i pół sekundy!
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
W S4 pokładano wielkie nadzieje, które zresztą bardzo dobrze spełniała. Udało się nawiązać regularną walkę z Peugeotem 205 T16, o czym możecie przeczytać w jednym ze starszych wpisów: Ostatni mistrz Grupy B. Niestety, zawsze gdzieś kryje się Druga strona medalu (wpis) — z potężnymi osiągami w parze szło ogromne niebezpieczeństwo. Zdarzyło się wiele wypadków, a najtragiczniejszym z nich jest niewątpliwie śmierć załogi Toivonen / Cresto w trakcie rajdu Tour de Corse. Jak na ironię, wcześniej sam Toivonen stwierdził „jeśli nic nie zrobimy w kwestii bezpieczeństwa, niedługo wszyscy się pozabijamy”... Tą historię już raz opisywałem, więc ciąg dalszy znajdziecie tutaj.
Delta S4 w trakcie śnieżnego odcinka RMC, źródło
Miniatura przygotowana przez IXO przedstawia zwycięski samochód z Rajdu Monte Carlo 1986, za którego sterami siedział ś.p. Henri Toivonen. Model ukazał się w jednym z numerów Rally Car Collection (w niebieskich kartonikach), do której dodawane były egzemplarze identyczne z regularnymi wydaniami IXO (bez uproszczeń). Miniatura prezentuje się naprawdę dobrze. Do jej zakupu skusił mnie pomalowany na srebrno silnik, czerwone chlapacze i przede wszystkim pięknie zrobione wnętrze z niebieskimi fotelami i dużą ilością elementów jednostki napędowej. Oprócz tego, model nie różni się wiele od prezentowanego wcześniej pełnoprawnego gazeciaka. Jedynie jeden komplet przednich świateł został zaślepiony, a z tyłu pojawił się inny spoiler. Poza tym mamy tą samą całkiem fajną bryłę i sporą ilość detali, z wlotami powietrza na czele. Mam nadzieję, że będziecie w stanie dostrzec to na zdjęciach.
W następnym wpisie zajmiemy się dużo nowszym samochodem, spod znaku Plejad. Na dziś to tyle, serdecznie dziękuję za uwagę i zapraszam do przejrzenia galerii zdjęć. Pozdrowienia!
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986
IXO RCC Lancia Delta S4, Winner Rallye-Monte Carlo 1986

8 komentarzy:

  1. Witaj Damianie!

    To musiała być moc, którą okiełznać mogli tylko profesjonaliści!

    Modelik bardzo fajny. Podobają mi się zaznaczone uszczelki wszystkich szyb, detale wnętrza oraz niezłej jakości nadruki ;)

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć Piotrku!
      Kierowców w tamtych czasach nie bez powodu nazywano bohaterami ;)
      Cieszy mnie, że miniatura się spodobała.
      Również pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Szkoda, że ceny HPI poszybowały tak bardzo w górę, ale obstawiam że kiedyś coś wymyślimy, a IXO rzeczywiście z tyłu wygląda najciekawiej :)
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama prawda Arku, nic dodać, nic ująć. HPI jest drogie i trudne w zdobyciu :(

      Pozdrówki!

      Usuń
  3. Model, jak na IXO prezentuje się naprawdę dobrze. Pomalowany silnik i kratownice robią naprawdę dobre wrażenie i chociaż nie jest to precyzja HPI to z pewnością model stanowi dobra alternatywę.

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W gronie innych B-grup prezentuje się naprawdę dobrze, a i w występach solowych nie grzeszy. HPI to marzenie niestety ;(

      Usuń
  4. Były wielkie bitwy między Delta i 205T16.
    Wygląda to bardzo interesujący Moelo IXO, bardzo lubię kratki tylnej, spalin i czerwone spódnice.
    Przytulić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Juanh - pojedynek między włochami a Francją był wyśmienity. Zapomniałem we wpisie zwrócić uwagi na tą tylną kratę.
      Również pozdrawiam ;)

      Usuń

Autor bloga: D. Sz. "HitFan". Zdjęcia z rajdów znaleziono w Internecie. Prawa należą do ich twórców. Obsługiwane przez usługę Blogger.