Święty Graal

Pamiętacie moją Imprezę WRC01 z AUTOartu? Powiem wam, że jeśli tamten model nazwałem perłą, to prezentowany dziś muszę nazwać Świętym Graalem. I nie, wcale nie przesadzam...
Wyjątkowo rzadki na rynku model przedstawia Subaru Imprezę 22b WRC (S5), którą Richard Burns zajął ósme miejsce podczas inauguracyjnego Rajdu Monte-Carlo '99. Brytyjczyk zakończył sezon na drugim miejscu, mając 3 zwycięstwa na koncie. Zespołowi spod znaku Plejad zabrakło natomiast tylko 4 punktów, aby odebrać Toyocie Mistrzostwo.
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC, Rallye Monte-Carlo 1999
Wyjątkowo rzadki na rynku model AUTOartu przedstawia Subaru Imprezę 22b WRC (S5), którą Richard Burns (wpis w Bazie Kierowców) zajął ósme miejsce podczas inauguracyjnego Rajdu Monte-Carlo. Co dla mnie bardzo ważne, auto pochodzi z wyjątkowo ważnego dla mnie sezonu 1999, a który Brytyjczyk zakończył na drugim miejscu, mając 3 zwycięstwa na koncie. Zespołowi spod znaku Plejad zabrakło natomiast tylko 4 punktów, aby odebrać Toyocie Mistrzostwo.
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
22b w trakcie Rajdu Monte-Carlo, źródło
Baza tego samochodu, czyli kultowa Impreza 22b STI została wyprodukowana w ilości zaledwie 401 egzemplarzy. Tak szczerze, to 22b była po prostu rajdówką dopuszczoną do ruchu drogowego. Względem pozostałych wersji posiadała zmieniony pakiet aerodynamiczny z poszerzonym nadwoziem, charakterystycznym wlotem powietrza ma masce i ogromnym spoilerem. Pod maską auta skrywał się 2,2-litrowy turbodoładowany silnik typu Boxer generujący 280 koni mechanicznych. Taka moc w połączeniu z masą 1270 kilogramów pozwalała Imprezie osiągnąć setkę w zaledwie 5,3 sekundy. O stabilność i bezpieczeństwo na drodze dbało natomiast wyczynowe zawieszenie marki Bilstein. Dla porównania, wersja WRC miała moc 300KM i ważyła 1230 kg. Jak widać, różnica była niewielka, a to spowodowało pewien kult wokół 22b...
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
Uliczna wersja Imprezy 22B STI. Sami porównajcie jak niewielka jest różnica między WRC a street, źródło
Teraz czas opowiedzieć coś o modelu. Jak wspomniałem wyżej, jest to bardzo rzadki na rynku produkt AUTOartu. Mam wrażenie, że problem z dostępnością wynika z tego, że to dość dawny model. Prawdopodobnie nie ukazał się on dużym nakładem, a poza tym (a może i przede wszystkim) jest perfekcyjny i najzwyczajniej w świecie nie ma dla niego lepszego zamiennika...
Zaczynając od najbardziej ogólnych rzeczy, to bryła jest oczywiście idealnie wyskalowana i pokryta pięknym metalicznym lakierem, na który bardzo starannie nałożono kalkomanie. Wszystkie światła samochodu (włącznie z kierunkowskazami) wykonano z ogromną precyzją. Wierność tego modelu potęgują zderzaki zrobione jako osobne elementy, czy wloty na masce, które również nie są odlane z karoserią. Każdy, nawet najmniejszy detal został świetnie odwzorowany w tym modelu. Jako przykład niech posłuży wnętrze, a dokładniej pasy bezpieczeństwa, których klamry dokładnie zaznaczono i pomalowano. Nie sposób także nie wspomnieć o zaczepach maski i klapy bagażnika - pierwszy raz się spotykam z tym, aby jakiś model miał je aż tak dopieszczone. Jak zawsze w produktach AUTOartu skrętne koła wykonane są bardzo szczegółowo, a podwozie to najwyższa liga. Świadczy o tym choćby obecność sprężyn na amortyzatorach. Nie będę się jednak rozpisywał, bo model mówi sam za siebie ;-)
Jeśli tylko nadarzy Wam się szansa na kupno tego modelu, to nie wahajcie się! Sama możliwość zakupu jest okazją, tutaj kwota nie ma znaczenia. Jak duża by nie była, wierzcie mi, że warto. Teraz już oddaję zdjęcia do Waszej dyspozycji. Dajcie znać, czy model podoba się Wam równie mocno, jak mi! :-)
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999
AUTOart Subaru Impreza 22b WRC Rallye Monte Carlo 1999

8 komentarzy:

  1. ;) o tym jak bardzo mi się podoba miałeś okazję przekonać się niedawno na żywo;) a chodzą słuchy, że niebawem i ja będę mógł pochwalić się podobnym ;) model jest wprost idealny - tyle powiem ;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Swego czasu chciałem kupić HPI i ciekawi mnie jak wyglądałoby porównanie tych dwóch modeli, bo wydaje się, że walka byłaby wyrównana i mogłaby się ostatecznie zakończyć na osobistych odczuciach każdego z nas :)
    Niektóre detale AA są jednak nie do przebicia :)
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  3. Finster - Doskonale wiem, jak bardzo Ci się podoba. Ty byłeś nim zachwycony, to wyobraź sobie jaką miałem radochę, jak u mnie się pojawił :D Za niedługo Ty też to będziesz przechodził :D

    Abarth098 - z chęcią bym dokonał takiego porównania. Impreza 97-00 z HPI jest ciekawa i myślę, że w pewnych aspektach spokojnie może się równać AUTOartowi. Jednak ogółem chyba wygrywa, głównie za sprawą detali, takich jak choćby te zaczepy.
    Jeśli kiedyś uda Ci się nabyć, to kto wie... :D
    Sam planuję w przyszłym roku wymienić Imprezę WRC97 z IXO/Eaglemoss na HPI Racing. Mam nadzieję, że się uda.

    Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj. Niesamowite wrażenie robi ten stary już model Imprezy. W swojej kolekcji posiadam kilka Imprez również od AA, ale w cywilnych wersjach. Szkoda że obecnie ten producent dość mocno poszedł w skalę 1:18. Prawdziwa perełka. Blog dodaję do ulubionych :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj Damianie!

    Mogę sobie tylko wyobrazić, jaką wartość ma dla Ciebie ta miniatura! Gratulacje i życzę kolejnych perełek do kolekcji!

    Pozdrawiam!

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
  6. Marcjan - Witaj, miło zobaczyć tu nową osobę :) Modele AA w 1/43 stają się coraz trudniejsze w zdobyciu, właśnie z powodu porzucenia tej skali. Niektóre rajdówki są niedostępne (np. Corolla, czy Impreza 07, które pojawiają się raz na pół roku w cenie 100+ euro :/ ). Ja również dodałem Twój blog do polecanych i zaraz zacznę czytać, co tam ciekawego prezentujesz :D

    Piotrku - Nawet nie wiesz, jakbym chciał, aby takich było więcej. Niestety trudno takie cuda znaleźć, a jeszcze trudniej je kupić :<

    Pozdrawiam wszystkich! :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Otro bello Impreza, aunque debo confesar que me terminan aburriendo, ya que existe decenas de ellos en escala 1/43.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że jest ich dużo. Sam mam aktualnie 7 sztuk. Ale Imprezy to piękne samochody. Moje ulubione ;D

      Usuń

Autor bloga: D. Sz. "HitFan". Zdjęcia z rajdów znaleziono w Internecie. Prawa należą do ich twórców. Obsługiwane przez usługę Blogger.